متأسفانه آقایان در بیانیه لوزان به این رسیدند که ۸۰ تا ۸۵ درصد تحریم‌ها باقی بماند. تیم مذاکره کننده با فشار امريكا این را قبول کرد و در این خصوص تعهد اجمالی داده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این اشتباه است و تصریح کردند که همه تحریم‌ها همزمان لغو شوند.

 

«تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امريكا و چه دولت امريكا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود.» ۲/۴/۱۳۹۴

 

همچنین درخصوص ۱۵ درصد باقی مانده تحریم‌ها هست که آقایان پذیرفتند که بعضی از آنها لغو شود و بعضی از آنها تعلیق شود. ولی رهبر معظم انقلاب مي‌گویند همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید هنگام امضاي توافقنامه لغو شوند.

 

نکته اوّل اینکه در توافق لوزان آمده است که زمانی تحریم‌های ایران برداشته مي‌شود که ایران تعهداتش را انجام دهد و بعد از آن آژانس بايد راستی‌آزمایی کند. رهبر معظم انقلاب مي‌فرمایند اینجا اشتباه کردید و نباید این تعهد را مي‌دادید. مي‌فرمایند:

«لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود ما این مسأله را مطلقاً قبول نداریم.» ۲/۴/۱۳۹۴

 

نکته دوم اینکه در توافق لوزان چند مورد تخطی شده است. یک نمونه آنکه آمده است که فردو دیگر محل غنی‌سازی نخواهد بود. یعنی غنی‌سازی در فردو تعطیل.

 

در حالی که رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده تذکر داده‌اند که شما حق ندارید هیچ موردی را تعطیل بکنید.

 

«هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای کشور قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله روی آنها را ندارد.» ۲۰/۱/۱۳۹۲

 

آقایان فردو را به لحاظ غنی‌سازی تعطیل کرده و تعهد دادند. رهبر معظم انقلاب با این صحبت‌شان از تیم انتقاد مي‌کنند و مي‌گویند این کار، کار اشتباهی است.

 

نکته سوم اینکه در توافق لوزان متأسفانه تحقیق و توسعه بالاتر از ۹۰ درصد تعطیل شده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این کار اشتباه است. حضرت آقا از آن انتقاد کرده و چه در سخنرانی اخیر و چه سابقاً فرمودند:

 

«فعالیت‌های ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای متوقف یا کند نخواهد شد» ۲۰/۱/۱۳۹۳

 

«راهی را که شما آغاز کرده‌اید باید با جدیت و قدرت تمام ادامه یابد زیرا کشور نیازمند پیشرفت در علم و فناوری بویژه فناوری هسته‌ای است.»

۲۰/۱/۱۳۹۳

 

«در همین مدت محدودیت هم که ما قبول می‌کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند که این هم از جمله‌ خطوط قرمزی است که مسئولان محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سال‌های محدودیت هم، بايد تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگری می‌زنند؛ آنها می‌گویند شما ۱۰ سال ۱۲ سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است.» ۲/۴/۱۳۹۴

 

 

انتقاد چهارم اینکه حضرت آقا فرمودند متن توافق بايد به گونه‌ای باشد که قابل تفسیر نباشد تا دشمن غدار و حیله‌گر نتواند دبه درآورد در حالی که همه ما شاهد بودیم که بلافاصله بعد از توافق لوزان طرف امريكایی دبه درآورد و آنچه مطلوب خودش بود را در قالب فکت شیت مطرح کرد.

 

«همه‌ آنچه هم قرارداد بسته می‌شود بین مسئولان ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیر قابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبه ‌کردن و چک‌ و چانه زدن کار خود را پیش می‌برد- بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبه دربیاورد، کارها را مشکل بکند» ۱۹/۱۱/۱۳۹۳

 

نکته پنجم اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند چرا مي‌روید با امريكایی‌ها جداگانه مذاکره مي‌کنید؟ چندین باراین تذکر را به آقای روحانی و ظریف دادند. این در حالی هست که آقای ظریف چندین بار جلسه صرفاً با امريكایی‌ها گذاشت.

 

«رابطه با امريكا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟

 

عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امريكایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

 

در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امريكا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امريكایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.»

 

رهبر معظم انقلاب در ادامه مي‌فرمایند: «اما این، یک تجربه‌ ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امريكایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است.»

 

در همان جا رهبر معظم انقلاب به آقای ظریف فرمودند و من نمی‌دانم چرا آقای ظریف بعد از این صحبت‌ها به روال گذشته ادامه دادند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امريكا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امريكا درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.»

۲۲/۵/۱۳۹۳

 

یعنی آقایون نبايد ادامه مي‌دادند. حضرت آقا این نکته را تصریح مي‌کند. یا رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره زیر شبح تهدید معنا ندارد. یعنی مذاکره نباید با این وضعیت ادامه پیدا کند. این تیم اشتباهاتی دارد و حضرت آقا اشتباهات این تیم را متذکر مي‌شود.

 

رهبر معظم انقلاب در اول خرداد ۱۳۸۱ یک جمله زیبا دارند و مي‌فرمایند: «کسانی که دم از مذاکره با امريكا مي‌زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند.»

 

خب این تیم کدام یک از این دو خصلت را داراست؟ رهبری انقلاب فرمودند این تیم با غیرت است. پس بنا به فرمایشات معظم له، این تیم الفبای سیاست را بلد نیستند. این تیم خوب کار نمی‌کند. ضعف دارد. اشتباهاتش زیاد است.

این تیم خوب کار نمی‌کند. ضعف دارد. اشتباهاتش زیاد است.

 

حضرت آقا در ادامه فرمایش سال ۸۱ خود این گونه ادامه مي‌دهد: «در حالی که دشمن این‌طور اخم می‌کند، این‌طور متکبرانه حرف می‌زند، این‌طور به ملت ایران اهانت می‌کند، تصریح هم می‌نماید که می‌خواهد علیه این نظام و این کشور و منافع آن اقدام کند، عده‌ای در اینجا ذلیلانه و زبونانه می‌گویند: چه کار کنیم؛ برویم، نرویم، نزدیک شویم، با آنها صحبت کنیم، درخواست کنیم، خواهش کنیم؟! این اهانت به غیرت و عزت مردم ایران است؛ این نشانه‌ بی‌غیرتی است؛ این سیاستمداری نیست. سعی می‌کنند رنگ و لعابی از فهم سیاسی به کار خود بدهند؛ نه، این درست ضد فهم سیاسی است. مسأله‌ امريكا این است که هویت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می‌آورد.

 

چرا عده‌ای از مدعیان سیاست و فهم، نمی‌فهمند؟! واقعاً جای تأسف است. حکومتی که این‌طور صریحاً می‌گوید می‌خواهم علیه نظام اسلامی و خواست ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه می‌گذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است!»

 

این انتقاد به تیم مذاکره وارد است که نباید جداگانه با امريكایی‌ها مذاکره کند، بلکه مذاکره صرفاً بايد در قالب ۱+۵ و مذاکره با امريكا با حضور این کشورها باشد.

 

نکته ششم اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما توافق کلی و جزیی نداریم در حالی که در لوزان توافق کلی شده و الان هم در حال نوشتن جزئیات آن هستند.

 

نکته بعدی اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند جزئیات را به مردم بگویید. «به مسئولان هم گفتم مردم و نخبگان را از جزئیات مطلع کنند، ما چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است.» شاهد بودیم متأسفانه تیم مذاکره کننده ایرانی از ارائه فکت شیت خودداری کرد و این یک انتقاد رهبری به این تیم است.

 

نکته هشتم؛ در لوزان آقای ظریف متأسفانه تعهد به پذیرش محدودیت‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰ و در موارد بیشتر از ۲۰ سال داده‌اند. در حالی که حضرت آقا انتقاد کرده به چنین پذیرشی. محدودیت‌های ۱۰ ساله برای چی؟ بالاتر از ۱۰ سال که اصلاً نباید صحبتی از آن کرد. اینها انتقادات رهبری انقلاب است که چرا این افراد رفتند و چنین اشتباهاتی را مرتکب شدند؟

 

حضرت آقا در این زمینه فرمودند: «یکی اینکه آنها اصرار دارند بر محدودیت بلندمدت؛ ما گفتیم ما محدودیت ۱۰ سال و ۱۲ سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ۱۰ سال یک عمر است؛ همه‌ آنچه ما در این مدت به دست آوردیم، در حدود ۱۰ سال طول کشیده است! بله، سابقه‌ هسته‌ای در داخل کشور بیش از اینها است که بعضی اوقات هم گفته می‌شود در بعضی از بیانات، لکن در آن سال‌های اول در واقع کاری انجام نگرفته بود؛ کار اساسی و عمده مال همین حدود ۱۵-۱۰ سال اخیر است. محدودیت ۱۰ ‌ساله را ما قبول نداریم؛ ما مقدار سال‌های معینی را که مورد قبول ما است به مجموعه‌ هیأت مذاکره‌کننده گفته‌ایم که چه مقدار، محدودیت را قبول کرده‌ایم، اما تعداد سال‌های محدودیت را گفته‌ایم ۱۰ سال و ۱۲ سال و این چیزهایی که این حضرات می‌گویند، قبول نداریم.» ۲/۴/۱۳۹۴

 

نکته نهم؛ این تیم در لوزان محدودیت برای ساخت سانتریفیوژ را پذیرفته ولی رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی اخیر در دیدار با مسئولان نظام فرمودند ساخت و ساز نباید محدود شود. این انتقاد نهم رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده است.

 

انتقاد دهم؛ آقایان در لوزان بازرسی از اماکن نظامی را پذیرفتند و چندین بار آقای ظریف و عراقچی آن را تصریح کردند که این امر را ما پذیرفتیم و برای توجیه گفتند «مدیریت شده». حضرت آقا فرمودند حق ندارید. هیچ کس حق ندارد که اجازه دهد که بازرسی‌ای از اماکن نظامی صورت پذیرد.

 

نکته یازدهم اینکه بازجویی از متخصصین نظامی و هسته‌ای را در لوزان تعهد دادند که انجام شود. رهبری انقلاب بشدت با این اقدام مقابله کردند. حضرت آقا فرمودند من اجازه نخواهم داد که این بازجویی‌ها صورت پذیرد.

 

نکته دوازدهم اینکه بايد بازدید آژانس متعارف و تحت پادمان باشد. غیر متعارف بودن آن بی معناست. رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی ۲ تیر ۹۴ در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعالیت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولی است. خب، چه‌جور می‌شود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری می‌شود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسأله، نه منطقی است، نه عادلانه است.

 

این ۱۲ مورد را شخص رهبر معظم انقلاب براي این تیم انتخاب کرده است. حال مراد رهبر معظم انقلاب از اینکه فرمودند اینها امین، شجاع، غیور و متدین‌اند؛ به معنای این خواهد بود که انتقاد نباید کرد؟ نباید اشتباهات‌شان را گوشزد کرد؟ پس چرا خود حضرت آقا از این تیم انتقاد مي‌کند که من در اینجا به ۱۲ مورد آن اشاره کردم. پس مراد رهبر معظم انقلاب از جمله اینها امین، شجاع، غیور و متدین‌اند؛ این نیست که نباید انتقاد کرد.

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان نظام فرمودند «با انتقاد مخالف نیستم. آن را لازم و کمک کننده مي‌دانم.» خیلی این جمله مهم است. بعد فرمودند «این حرف من [امین، شجاع، غیور و متدین بودن تیم مذاکره کننده] مانع از انتقاد نشود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:, | 3:9 | نويسنده : Shabgard |