سیر و سلوک را از نماز شروع کنیم و به نماز ختم کنیم

سیر و سلوک را از نماز شروع کنیم و به نماز ختم کنیم

خیلی از عزیزان میپرسند که سیر و سلوک عملی را از کجا شروع کنیم؟ خیلی ها به دنبال دستور العمل میگردند و خیلی ها به دنبال برنامه ای برای اینکه گرم شوند و در مسیر بمانند. باید در پاسخ عرض کنم که بهترین و مهمترین و جامع ترین دستور العمل سالکان الی الله نماز است.

اگر میخواهیمسیر و سلوک عملیرا شروع کنیم ،میباید از نماز آغاز کنیم.

اگر میخواهیمبرنامه طهارت قوه خیالرا آغاز کنیم ، میباید از نماز آغاز کنیم.

اگر میخواهیم بهکشف و شهود و القائاتبرسیم ، میباید از نماز آغاز کنیم.

اگر میخواهیمحقایق قرآن را بچشیم و باطن آن را درک کنیم، میباید از نماز آغاز کنیم.

اگر میخواهیمگناهان گذشته خود را جبران کنیم و توبه حقیقی داشته باشیم ، میباید از نماز آغاز کنیم.

اگر میخواهیم ازتعلقات دنیوی خلاص شویم و محبت دنیا را از دلمان دور کنیم ، میباید از نماز آغاز کنیم.

و اگر میخواهیم ....همه مقامات سیر و سلوکی و همه کمالات انسانی را به دست آوریم بهترین دستور العمل سیر و سلوکی ما نماز خواهد بود.



اشاره اول : نماز= بهترین دستور برای تمرکز فکر

خیلی از ما از نداشتن تمرکز فکر رنج میبریم. اگر دقت کرده باشید کمتر کسی را میتوان یافت که بر روی یک موضوع علمی بتواند چند دقیقه تمرکز داشته باشد و فکرش به سوی موضوعات دیگر منحرف نگردد. این نداشتن تمرکز فکر نشان از آشفتگی جان ما دارد.

بسیاری از ما وقتی میخواهیم کتابی را بخوانیم. میبینیم مطلب را خوب نمیفهمیم. مخصوصا مطالب علمی سنگین که محتاج تمرکز بیشتری است.علت این امر نداشتن تمرکز است.

یکی از اصولی که مرتاض های هندی به آن توجه ویژه ای دارند تمرکز فکر است.با تمرکز فکر حتی شاید بتوان در اشیاء عالم تصرف کرد ، هر چند این مطلب با طهارت و تحت کنترل عقل بودن قوه خیال پیوستگی نزدیکی دارد.

نماز بهترین موقععیت و شرایط و تمرین است که انسان بتواند تمرکز فکر را تحصیل نماید. فرض کنید چهل سال به طور مداوم روزانه پنج نوبت تلاش کنیم که تنها روی متن جملات نماز متمرکز شویم. پس از چهل سال به کجا خواهیم رسید؟ این فکر چه قدرتی پیدا میکند؟

اشاره دوم : نماز= بهترین دستور برای طهارت قوه خیال

قوه خیال را قوه صورتگر نیز مینامند. تمام صورتها و تصاویری که انسان در ذهن خویش میسازد و در خوابهایش میبیند زیر سر این قوه نقاش است. اگر انسانی قوه خیال طاهر داشته باشد ، به رویاهای صادقه و مکاشفات بسیار زلالی دست خواهد یافت که یکی از اجزاء نبوت است.نشانه قوه خیال طاهر چند مورد است که یکی از آن ها این است که خیال تنها و تنها ان صورتهایی را که عقل به او دستور میدهد را صورتگیری کند.

در نماز میتوان این قوه را مهار کرد و با این سیر مداوم این قوه وحشی را چون کلب معلم رام نمود و او را به صورت شکارچی تربیت کرد تا در عوالم مافوق سیر کند و به شکار حقایق بپردازد.اکثری ما در نماز صورت های دنیوی و مشکلات زندگی و ارزوها و تمناهای مادی خویش را صورتگری میکنیم و ناگهان به خود می آییم و میبینیم نماز تمام شد و ما چیزی از معنای آن نفهمیدیم. بهترین دستور العمل برای طهارت خیال نماز است.

اشاره سوم: نماز بهترین عمل برای ترک گناه

اگر از گناهان خسته شدیم میتوانیم از طریق نماز از شر آن خلاص شویم. نماز با حضور قلب و با توجه انسان را از گناه باز میدارد. در واقع نماز نورانیت و حالی در دل انسان ایجاد میکند که انسان با این نورانیت به سوی گناه رغبتی نمیکند و به نفس قوتی میبخشد که در مقابل وساوس شیطانی بایستد.

اشاره چهارم : نماز دستور العملی مهم برای رسیدن به القائات رحمانی

اگر دقت کرده باشید در حین نماز انسان حواس پنچگانه خویش را تحت کنترل در می آورد. یعنی انسان چیزی نمیخورد. به یک نقطه خیره میشود و از کثرت دیدن خود را خلاص میکند. سعی میکند به چیزی گوش ندهد و چیزی را لمس نکند. این کنترل حواس پنجگانه اگر با تمرکز فکر و. طهارت قوه خیال همراه باشد موجب سرازیر شدن حقایق و القائات به قلب نمازگزار میگردد. از این رو است که فرموده اند نماز معراج مومن است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:, | 1:41 | نويسنده : Shabgard |